bommel.reismee.nl

Ayutthaya en het geheim van soep

19 juli ayutthaya en het geheim van de soep

Ik ben nu in Ayutthaya, een van de vroegere hoofdsteden van Siam ( Thailand dus). Fietsen hier is lastiger dan ik gedacht had. Ik zit toch echt al in de buurt van Bangkok. Er is veel verkeer en moto-bikes scheuren links en rechts van me ( ik ben toch echt niet de enige die links en rechts soms door elkaar gooit).

De afstanden maakt het ook lastig. Als ik naar de kaart kijk denk ik ' goh, fietsen we even naar toe', maar dat valt dus vies tegen. Kaarten op schaal zijn er niet (in elk geval ik kan ze nog niet vinden).

Het weerhoudt me overigens niet om toch gewoon rond te gaan toeren en zo kwam ik bij, wat ik de mooiste tempel van Ayutthaya vond, de Wat Yai Chai Mongkhon, gebouwd in 1360. Een tempel waar je kleine goudblaadjes kon kopen om op een boedha te plakken ( maar misschien kan je dat overal wel). Tot grote hilariteit van de non die daar zat, wilde iemand ook een blaadje op haar kale hoofd plakken. Ze kon er gelukkig zelf hartelijk om lachen ( is natuurlijk bijna heiligschennis als ik alle gebruiken en taboes over tempelbezoek mag geloven). Ik kleed me iedere keer volledig aan als ik op tempelbezoek ga ( zweet me helemaal te blubber) en loop dan volkomen overdressed tussen alle topjes en net nog geen navelpiercings. Iemand moet toch het goede voorbeeld geven. Na afloop kan ik mijn vestje uitwringen, drink ik een halve liter water en laat me droog waaien op mijn geweldige fiets.

Als je wilt kun je hier je hele vakantie vullen met tempelbezoek.

Ik heb nu echt een fijne fiets, goed zadel, goede remmen en met heel veel plezier gehuurd. De fietsmevrouw moest zo lachen om mijn manier van onderhandelen en uitproberen van de verschillende brikken dat ze me schaterend op de schouders sloeg en van schrik 50 baht zakte in prijs. Volgens mij heb ik nu de juiste toon van onderhandelen gevonden.

Het geheim van de soep

Ik ging ergens aan de kant bij een karretje en wat stoeltjes koffie drinken. Daar bleek een Thais meisje te werken die een aantal jaren in Duitsland gewoond had. Aha, bron van informatie dus…..

“Hoe kan het dat er zoveel karretjes met etenswaren zijn, waar leven jullie van? Heb je genoeg klandizie” ( en dat allemaal op mijn beste Duits en Engels).

Het geheim zit hem in haar soep. Zij vertelde dat mensen in de wijde omtrek weten wat voor speciale soep zij heeft. Al die karretjes en kraampjes hebben allemaal zo hun eigen specialiteit en de omgeving weet dat. Als best wel naïeve toerist dacht ik dat de soep overal wel ongeveer hetzelfde zou zijn. Verre van dat. Sommige mensen komen twee keer per dag bij haar want zij heeft hele goede soep. Alles in de ochtend vers gekocht op de markt en vers bereid. Overigens is dat overal zo en daarom kun je in Thailand zo goed op straat eten, alles is vers bereid.

Dus, na mijn 3 uur durende fiets/tempeltoer ben ik teruggefietst om haar soep te gaan eten en morgen ga ik weer, heerlijke soep. Met noodles, verse koriander en heel veel meer geheim recept ( dat gaf ze liever niet prijs). Haar soep was trouwens beter dan de koffie maar je kunt niet elke dag geluk hebben.

Morgen op en neer naar Lopbhuri, met de beroemde apentempel . Een ruine die geregeerd wordt door apen. Donderdag in de namidag ga ik richting Bangkok. Als ik hier door het verkeer scheur met al de uitlaatgassen denk ik iedere keer ' dit is alvast om te wennen aan de grote stad' en toch wil ik hem zien en de verschillende bezienswaardigheden bekijken. Over een paar dagen meer over de ' stad der Engelen' .

Reacties

Reacties

Miranda

Hoi Carolien,

Wij zijn bijna in Ayutthaya, morgenmiddag hebben we de trein en als het goed is zijn wij donderdag rond 05.15 (zal wel niet ivm vertraging) in ayutthaya. Als je een familie ziet lopen met 3 koffers dan zijn wij dat ;)
misschien dat we elkaar tegen komen.

marian

Ik vond het nooit leuk om al die verhalen van reizende mensen te lezen, ik hoorde ze liever. Maar ik verheug me elke keer weer op een verhaal van jou en op je foto's. Wat maak je een mooie reis met jezelf! Heerlijk om te lezen, zeker tussen het 'you never walk alone' gedruis hier in de achtertuin. Ben beniewd wat je van Bangkok vindt. Ik vond het een geweldige leuke stad.
Heel veel liefs, marian

Francis

Hi Carolien,
Succes in the big city.
Zal wel weer ven wennen zijn. Ik heb nu ook vakantie en heb al 6 boeken gelezen. Echt Hollands weer. Alles is mogelijk. Ik ga volgend jaar de vierdaagse lopen. ben helemaal geinspireerd!
X, Francis

Milot

hee!
Wat vind ik het leuk om je verhalen te lezen joh! Bedankt voor het mooie verjaardagskaartje en nog heel veel genieten daar!
Liefs Milot

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!