bommel.reismee.nl

Chiang Mai - Olifanten en raftten

Het regent en dat geeft me eindelijk de gelegenheid om eens rustig te gaan zitten schrijven. Met familie reizen is toch heel wat anders. Het is moeilijker om tijd en ruimte voor mezelf te creëren ( ja , ja, dat is even wennen na zeven weken vrijheid). Er zijn zoveel mensen waar je weer rekening mee dient en wil ( te) houden.

Maar goed het regent. De familie wilde een day off en ligt te slapen. Ik wilde gaan fietsen maar dat laatste vervalt door al dat water. Het regent te hard om daar dapper door heen te bijten. Er zijn genoeg alternatieven, om elf uur gaan weons lekker laten masseren en het klaart langzaam op dus ik verwacht dat we rond twaalf uur wel weer op pad kunnen. Het is zondag en dat betekent zondagmarkt in Chiang Mai. Daar wordt wereldwijd vol lof over geschreven. Een markt met vooral lokale handelaren in zelf gemaakte artikelen. Volgens Jenny, de liefste vrouw van de receptie, is de markt vooral goed om souvenirs en cadeautjes te kopen. Dat zullen we dan voor het thuisfront maar eens gaan doen!

Afgelopen twee dagen waren vol geweldige indrukken.

Een bezoek aan Elephant Nature Park. Een park, opgezet door Leck een Thaise dame, dochter van een Sjamaan. Zij is in de jaren negentig gestart met het verzorgen van twee baby olifanten en heeft nu een enorm terrein met 37 olifanten. Dit bezit is opgebouwd dankzij vrijwilligers, bezoekers, donaties en entree gelden. Zij houdt zich bezig met welzijn van olifanten in Thailand. Houdt petities voor betere wetgeving. Koopt grond aan om de olifanten ruimte, een eigen plek te geven en koopt verwonde, getraumatiseerde olifanten van mahouts , geeft ze een respectvolle liefdevolle thuisplek.

Geweldig. Het respect en de liefde straalt aan alle kanten. Gedurende een dag word je mee genomen in de verzorging van de olifanten. Je geeft ze eten, je gaat ze mee wassen in de rivier, je bekijkt documentaires en je geniet van een geweldige lunch. Je kunt ook kiezen voor een twee- of driedaagse, je kunt ook een week of drie maanden daar als vrijwilliger komen werken. Dat laatste spreekt Anna enorm aan en ik zie haar na haar middelbare school hier wel een paar maanden aan de slag gaan. De documentaire over omgang met olifanten in Thailand was zo verschrikkelijk dat Anna en Rik niet meer konden kijken en Marie en ik zaten te huilen. We zijn blij dat we niet op een olifant zijn gaan zitten. Leck doet belangrijk werk, door ons bezoek dragen we daar een heel klein steentje aan bij. Mocht een van de lezers van mijn blog ooit op een olifant willen gaan zitten dan vraag ik je eerst naar de website van dit park te gaan en de documentaire te bekijken. Wellicht ben je dan in staat om het onderscheid te maken tussen diervriendelijke- en wrede omgang met deze prachtige imposante viervoeters.

Gister stond Raften op ons programma. Met een bootje 10 kilometer de Mae Ping River af varen.

We zijn deze dag gestart met de oefening 'wachtenin de lounge van het hotel' . De afgesproken tijd was toch al ver verstreken. Gelukkig ben ik al acht weken in Thailand, ik heb geduld. Ik heb meer geduld dan de lieve Thaise van de receptie die zich toch wel zorgen ging maken. Zij ging bellen en bellen en bellen, ik heb geduld en overtuig mijn familie dat het wel goed komt ( ik herken mezelf bijna niet terug, als ik deze verworven kwaliteit toch eens vast kan houden als ik thuis ben). Wachten, opnieuw bellen, wachten..... oh ze zijn ons vergeten..... wachten en dan worden we twee uur later eindelijk opgehaald en met privévervoer door Than, medewerker van tourbureau, naar de afgesproken plek gebracht. We boffen want Than blijft de hele dag in onze nabijheid en maakt tijdens onze tocht op de rivier de meest geweldige foto's en begeleidt ons met veel aandacht naar de verschillende onderdelen als bijvoorbeeldhelmen en zwemvesten uitzoeken, vegetarische lunch bestellen. Hij schaamde zich vreselijk maar kon al snel weer grapjes maken nadat ik overduidelijk zei dat we niet boos waren en zin in de dag hadden. Het is zo belangrijk dat je vriendelijk blijft in dit land waar boosheid, frustratie en ergernis taboe is. Gelukkig, ik ben al acht weken hier en heb me dit gedrag goed eigen gemaakt.

Het Raften was geweldig, Deet, onze persoonlijke captain op de boot, stuurde ons met duidelijke instructies langs rotspartijen, waterkolken en andere duizelingwekkende watervallen. Waar wij, als familie, langs een 'veilig' doorgangetje geloodst werden, werd een boot met vier macho knullen dwars over de 'afgrond'gestuurd met als gevolg dat de boot omkeepte, iedere boot zijn eigen afgestemde lol zeg maar. Het was spannend maar geen moment onveilig. De begeleiders in de boten zijn ook allemaal jongens die opgegroeid zijn langs deze rivier en de plekken door en door kennen.

Terwijl je in zo'n bootje afzakt zijn het met name de kleuren om je heen die zo overweldigend zijn. Het groen van de jungle is zo fascinerend. Helder, fris en het lijkt wel of er heel veel blauw inzit. Het water is bruin, oker, geel en het hotel weigert dan ook om handdoeken mee te geven naar dit soort tochten. Wit komt bruin terug ( T-shirtjes en hemdjes trouwens ook).

Vandaag dus hangdag en zondagmarkt. Morgenochtend nog een tocht door de bergen en dan gaan we richting Bangkok, bekend terrein............ nou ja.......... bekend......

Reacties

Reacties

Templeflower

Wij vertrekken morgen ook naar Bangkok; misschien komen we elkaar tegen in deze miljoenenstad.

groetjes van ons en geniet samen met de familie.

Mojo

Hoi Bommel, leuk dat jullie het zo fijn hadden in CM. Echt een stad om van te gaan houden!Ik MOET er altijd terug, kan het niet overslaan. Het olifantenverhaal zou hier ook passen, ik kan zulke docu's niet zien zonder tijdelijk machteloos en depri.te worden en in huilen uit te barsten. Wel leuk en heel herkenbaar ook is die instelling: "komt allemaal goed, relax" als weer eens iets of iemand niet op tijd is. Daar kunnen we hier nog wat van leren en ik moet je bekennen na in totaal 16 weken Thailandreizen hebben wij toch iets meegenomen van deze instelling en zijn thuis ook minder gejaagd, dus wie weet lukt het je ook. Veel plezier weer in Bangkok en hoe vaker je er komt hoe leuker je het gaat vinden!!!

FRANS

we weten niet precies hoe ze in thailand een verjaardag vieren. als het met dezelfde energie gaat waarmee je je verhalen vertelt zal het een prachtige dag voor je worden.
gefeliciteerd liefste zus,
lina, milot mees karlijn caroline en ik zelf

oma/moeder/mans

Dag lieve kinderen,
dat je nou toch jarig moet worden om je eerste berichtje van mij te krijgen, Carolien! 'k Heb je verhalen steeds met veel plezier gelezen, wat schrijf je gezellig, soms voelde het of ik heel even een klein stukje met je meeliep. Maar dat was nu juist niet de bedoeling!!
Hoewel natuurlijk heel anders lijkt het me toch heerlijk om je geliefden weer bij je te hebben. Alle vier van harte gefeliciteerd met de jarige mamsie-pamsie. Dit gaan jullie vast op Thaise manier vieren. Een fijne dag en dagen!! Groetjes en liefs van mij.

Miejet

Hiep hiep hoera voor de jarige. ed en ik hebben op je geklonken die dag.Leuk dat jullie het zo goed hebben en de reis zo vol leermomenten zit!! Veel liefs....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!