bommel.reismee.nl

Bangkok

Bangkok

Ik ben er. Het is onvoorstelbaar als je met de derde klas trein Bangkok binnen tuft. Ik werd er niet blij van. De trein was smerig, de ramen waren dicht want het regende. Het was benauwd, de wc stonk enorm, naast de wc stonden allerlei tassen met etenswaren, ik keek naar buiten en zag krot, na krot , na krot ( op het ritme van de trein).

Gelukkig, ook een enorme mooie kleurrijke graffiti tegen een stuk beton. Dat is hoopvol en als ik verder kijk zie ik mooie torens, ik meen zelfs de Bayoki tower te zien ( staat op mijn lijstje!). Ik raak langzaam toch enthousiast. Ik had er tegenop gezien maar gelukkig schreef Marian hier op mijn blog dat ze het een hele leuk stad vond. Dat stelde mij gerust.

Ik zit in een hotel aan de buitenkant. En ach wat is buitenkant in een stad die zo groot is als de provincie Utrecht. Ik zit bij wijze van spreke in Utrecht Overvecht en ik vind het wel prettig. Ik heb een fantastisch uitzicht vanaf de 28e verdieping. Ik trek me 's avonds terug in mijn veilige cocon, ben geen uitgaanstype, de avonden zijn niet zo aan mij besteed. Dat heeft een beetje met vrouw-en-alleen-op-reis zijn te maken. Komt bij dat ik elke ochtend klokslag 6 uur wakker ben. Een overblijfsel van de astanga yoga denk ik.

Vanochtend stond ik dus om 6 uur in Auytthaya op het balkonnetje te yoga-en. Om 8 uur zat ik op mijn fietsje en heb ik een laatste tour door Ayutthaya gefietst, mijn laatste tempelruïnes aanschouwd en met pijn in het hart mijn fiets ingeleverd. De fietsmevrouw omhelsde me ( dat is in Thailand toch heel bijzonder) en liet via haar man weten dat ze hoopte dat ik volgend jaar terug zou komen. Mijn' I luf you ' nam ze weer schaterend tot zich. Daarom alleen al ga ik volgend jaar weer naar Thailand.

Je mag het natuurlijk niet zeggen maar die tempels heb ik nu wel even gehad. Ik ben gister met de trein naar Lopburi geweest , veel tempels en een apentempel. Dat was dan wel grappig maar met de scholieren onderweg naar de tempel heb ik eerlijk gezegd meer pret gehad. Ze leerden mij het woord Lieng (aap), ze deelden hun onrijpe mango met suiker en sambal en ik heb weer netjes een interview gegeven met bijbehorende foto's . Mijn fotogeheugenkaart zit vol met mooie 13-16 jarige Thaise meisjes.

Foute opmerking hier in Thailand. Laat ik het daar niet over hebben want ik word daar kotsberoerd van. Ik kan mijn ogen daar niet voor sluiten maar liever doe ik het even wel. Als ik een hele dikke man met een klein meisje of jongetje zie, draait mijn maag om en zou ik willen slaan. Doe ik uiteraard niet maar een passend antwoord heb ik niet en blijkbaar de maatschappij ook niet.

Goed, Bangkok, als eerste ben ik de khlong ( zijrivier) op en neer gecrosst met een boot. Het water in de khlong ruikt en ziet eruit als het riool en zo'n boot crosst daar met een noodgang ( en opspattend water) door heen. Het is boffen als je midden in kan zitten. Gelukkig worden de zijkanten enigszins afgedekt met een zeil wat omhoog getrokken wordt zodra de boot gaat varen. In- en uitstappen gaat met een rotvaart, je houdt je vast aan een touw en springt in de boot of op de kant ( tot nu toe nog steeds gelukt!).

Op goed geluk ben ik ergens uit gestapt bleek bij Siam Square te zijn. Naast enorme shopping centrum ook het Bangkok Cultural Hall, prachtig ik ga een dezer dagen terug .

Terug op die boot met zijn stank, en toch, dat heeft dan weer wat, ook Bangkok went snel. Het is me duidelijk dat ik hier geen fiets moet huren, het verkeer staat links en rechts van me stil. Tuktuks vullen alle gaatjes en wat dan nog overblijft wordt ijlings opgevuld door brommers. Kortom, weinig ruimte voor fietsers hoewel daar uitzonderingen op zijn. De georganiseerde fietstoer, o.a. door de Chinese wijk. Die toer wil ik graag over twee weken met de kinderen en Rik gaan doen. Er moet toch ook iets zijn om voor terug te komen.

Er blijft genoeg over, ik heb een goede kaart aangeschaft en probeer wegwijs te raken in de vervoersmogelijkheden. Natuurlijk kun je hier alles met Tuktuk of Taxi doen maar ik vind het ook sport om met metro, expressboat of skytrain te gaan. Ik heb daar een paar dagen voor om het uit te vogelen. Ik heb alle tijd en Bangkok lijkt me een geduldige stad .....

Reacties

Reacties

Corrie

Ook wij werden er misselijk van als we zo'n dikke
(waarom zijn ze meestal dik? ) man met een jong meisje zagen. Tot we een Nederlands echtpaar tegen kwamen die in Thailand woonden. Ze vertelde dat de mannen veel erger werden misbruikt als andersom. De meeste meisjes hadden meer (vrienden) en de hele familie werd van hun geld onderhouden.
Probeer er nu m'n ogen voor te sluiten.
Hoewel dat niet altijd lukt.

Nog een fijne tijd in Bangkok.

Anna

Wat schrijf je toch weer leuk, en ik heb er nu erg veel zin in! Nog 4 nachten en dan zien we elkaar weer!
Dikke kus

marlieke

wat een beleven............

wij gaan zo op vakantie en volgen je dus niet meer via de lucht.
Hele goeie tijd met je lieven die je zo weer ziet.
kus
marlieke

Mojo

Oh wat een leuke ervaringen. Op de vieze mannen met mooie meisjes na dan. Maar net als Corrie al aangeeft ook die mannen zijn zielig, of vaak nog zieliger (sommigen kunnen niet eens meer een ticket terug kopen op het moment ze zouden willen) en de meiden kunnen 12 lijken maar al 20 zijn..that's Thailand, niets is wat het lijkt. Geniet ervan!

Francis

Hi Carolien,
Ik kan me voorstellen datr het een wereld van verschil is als je in zo'n Metropol komt! Lijkt me niet makkelijk om je ogen te sluiten en zo'n beeld van een vetzak uit je geheugen te trimmen. Ik zeg maar zo: "De werledproblemen kun je toch niet oplossen. Geniet van het mooie nu je daar bent!"Dat is een opdracht aan jezelf! X, Francis

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!